-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48509 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

لطفاً راه يادگيري تواشيح قرآني و منابع آن را بيان كنيد.

تواشيح در لغت به معناي زينت و زيبايي است و در اصطلاح خواندن اشعار موزون و زيبا به طور جمع خواني و هم خواني را گويند. امروزه در محفلها و جلسههاي مذهبي و قرآني در كنار تلاوت آيات قرآن كريم، گروه هايي به اجراي تواشيح ميپردازند و در سالهاي اخير، مسابقههاي تواشيح نيز به مسابقههاي قرآن افزوده شده است. محتواي تواشيح، گاهي مدايح پيامبر9 و امامان معصوم: و گاهي نيز دعاهاي قرآني و يا اشعار زيباي عربي و فارسي است كه به وسيلة جمع و يا انفرادي در يكي از دستگاههاي موسيقي به صورت آهنگ و يك نواخت، خوانده ميشود. اجراي تواشيح عربي در ايران، سابقة طولاني ندارد و در سالهاي اخير از كشورهايي، مانند مصر و سوريه به ايران راه يافته است. از معروفترين تواشيح خوانهاي عرب، استاد محمد عربي القباني است كه اهل سوريه است و در دانشگاه الازهر مصر تحصيل كرده و كتابي نيز به نام جامع النفحات القدسيه جمع آوري نموده است. او در كتاب خود بسياري از اشعار و تواشيح معروف را گرد آوري كرده است.(دانشنامة قرآن و قرآن پژوهي، بهأ الدين خرمشاهي، ج 1، ص 813، نشر دوستان.)

اما به زبان فارسي، كتابهاي قابل توجهي در تواشيح نوشته نشده است و منابع فراواني در اين باره در دست نيست. به ناچار ما در اينجا براي استفادة شما تنها به دو مورد از آنها اشاره ميكنيم:

1. مجموعة تواشيح و هم خواني، همراه با ترجمة روان، نوشتة هيئت تحريريه مركز فرهنگي المهدي، نشر انتشارات المهدي، قم، 1374 هـ ش.

2. زورق خاطرات شامل سرودهاي انقلابي، موزيكال، تواشيح و مسابقه، نوشتة محمد عارف اميني، نشر نشاط، قم، 1373 هـ، ش.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.